آموزش کامپیوتر و نرم افزار های آفیس.

آموزش کامپیوتر، ورد،تایپ، و مطالب مرتبط

آموزش کامپیوتر و نرم افزار های آفیس.

آموزش کامپیوتر، ورد،تایپ، و مطالب مرتبط

در این وبلاگ مطالب آموزشی کامپیوتر،ورد،پاورپوینت،اکسل،اکسس و تایپ ده انگشتی را برایتان قرار می دهم. لطفا نظرات خود را ارسال کنید.

صفت فاعلی چیست؟

جمعه, ۸ اسفند ۱۳۹۹، ۰۲:۳۰ ق.ظ

صفت واژه یا گروهی از واژه‌ها است که قبل یا بعد از اسم مى آید، و آن‌ را با ویژگى یا مفهومى همراه مى‌کند و درباره آن توضیح می‌دهد.

صفت فاعلی را یکی از وابسته‌های پسین اسم تعریف کرده‌اند که در دسته صفت‌های بیانی قرار می‌گیرد و  پس از اسم می‌آید؛ با کسره به اسم افزوده می‌شود و چگونگی و مشخصات اسم را از قبیل رنگ، قد، شکل، وضع، حجم، مزه، اندازه، مقدار، ارزش، فاعلیت، مفعولیت و نسبت بیان می‌کند.

 

صفت فاعلی از آن نمونه صفت‌های بیانی است که معنای فاعلیت را دارد و بر کننده کار یا دارنده معنی دلالت می‌کند یا آن که مفهوم انجام عملی را به موصوف (اسم) نسبت می‌دهد. صفت فاعلی از صفت‌های ترکیبی است و همواره یکی از ساختارهای مشتق، مشتق-مرکب یا مرکب دارد.

چگونگی ساخت صفت فاعلی

زبان فارسی از راهکارهای متفاوتی برای ساخت صفت فاعلی بهره می گیرد که همه آنها بر مفهوم « انجام دهنده کار یا دارنده و پذیرنده حالت » دلالت دارند. برای نمونه، پسوندهای اشتقاقی « َ نده »، «- ان » ، « – گار » ، « – گر » ، « – کار »، « – ا »، « – ار » همگی بر مفهوم فاعلیت دلالت دارند و واژه های جدید را ذیل این معنای خاص تولید می کنند.  البته علاوه بر بن مضارع، در مواردی، بن ماضی، اسم ذات، صفت، قید یا فعل امر و … نیز با پسوندها ترکیب می‌شوند و صفت فاعلی می‌سازند. به این نوع از صفت‌های فاعلی، صفت‌های فاعلی مشتق گفته می‌شود.

صفت فاعلی

https://typeo.top/blog/%d8%b5%d9%81%d8%aa-%d9%81%d8%a7%d8%b9%d9%84%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۰۸
معلمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی